Producten, indicatoren en speerpunten

Organisatie

Product 7.3 Organisatie

De organisatie zoekt in het werk steeds meer de verbinding met inwoners en partners: voor burger- en/of overheidsparticipatie, in onze dienstverlening en bij juridische procedures. Dat doen we zowel in persoonlijk contact (offline) als via digitale kanalen (online).

De gemeente Zaanstad wil de Zaanse samenleving samen met inwoners, ondernemers en partners vormgeven. Dat vraagt om een organisatie die zijn ogen en oren open heeft voor de buitenwereld en daarmee aan de slag gaat in haar beleid en uitvoering.

De zes opgaven zijn leidend in ons werk. We zijn gestart met het traject Organisatieontwikkeling om onze organisatie te richten op de opgaven. Onze missie voor de stad is Zaanstad mooier en sterker maken door te werken aan een welvarende, veilige en duurzame stad waarin Zaankanters prettig en gezond wonen, werken en recreëren.

Wij streven ernaar een goed werkgever te zijn. Wij willen een vitale en inclusieve organisatie zijn; een organisatie die anticipeert en inspeelt op wat zich voordoet; een organisatie waarin medewerkers hun talenten optimaal inzetten en het verschil maken door professioneel en authentiek te zijn. Een organisatie waar medewerkers zich welkom en thuis voelen en zich voor langere tijd willen verbinden aan de organisatie.

Speerpunten 2025

Het doel is dat Zaanstad een (nog) aantrekkelijker werkgever is waar medewerkers zich door het opgave en gebiedsgericht werken in staat gesteld worden om dat wat nodig is te realiseren voor de stad. In vertrouwen over en weer samen met de inwoner. Interne verbeterslagen leiden er toe dat inwoners zich beter gehoord en gezien voelen. Immers, het vertrouwen van inwoners in de overheid staat of valt met hoe we als gemeente ons werk doen. Daarom hebben we voor Samenwerken aan Zaanstad, de organisatie, in 2025 de volgende speerpunten:

Opgave gericht werken
Na de inrichting van de begroting in de strategische opgave, heeft de organisatie zich in 2024 ook daartoe verder georganiseerd. We hanteren de aanpak ‘leren in het werk’ ook in 2025. De opgaveplannen zijn gemaakt en zijn een basis om te sturen op de inzet van capaciteit. Dit moet leiden tot integrale afwegingen en keuzes en daardoor tot meer resultaten voor Zaanstad.

OGON (OpdrachtGever en OpdrachtNemer)
Om het opgavegericht werken verder vorm te geven, gaan we strakker sturen op de opdrachten die we verlenen. Opdrachtgeverschap en Opdrachtnemerschap zullen we verder doorvoeren. Er ligt nu een basis voor professioneel bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap. Dit verheldert de keuzes en geeft richting aan ambtenaren. Door steeds meer op deze wijze te werken, zal de organisatie met meer focus kunnen werken en meer impact kunnen maken.

Gebiedsgericht werken
Gebiedsgericht werken moet de verbinding met de stad en de dorpen verbeteren. De opgaves zijn immers niet van de gemeentelijke organisatie, maar van de stad en de dorpen. We willen meer aansluiten bij de signalen vanuit de stad en de dorpen en dit krijgt verder vorm in de gebiedsplannen. Onze uitgangspunten daarin zijn: we komen in de buurt, staan in verbinding en zijn in gesprek. We sluiten aan en starten bij de logica van inwoners, buurten en wijken.

Diversiteit & Inclusie
De organisatie is een afspiegeling van onze stad en dorpen. De ambtenaren van de gemeente Zaanstad zijn herkenbaar voor de inwoners. En onze ambtenaren herkennen zich in de inwoners. Daarmee wordt de afstand tussen de inwoners en de organisatie verkleind.
Daarbij hanteren we ook heldere, voor iedereen begrijpelijke en inclusieve, manier van communiceren naar onze inwoners. Dit doen we onder andere door inclusieve werving & selectie van nieuwe medewerkers en door heldere, voor iedereen begrijpelijke, communicatie.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

 

Beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor het stadhuis (€ 1,0 mln), uitbesteding van diensten (€ 2,9 mln), opleidingsbudget (€ 2,1 mln), diverse stelposten (€ 2,8 mln), inhuur flexibele schil (€ 1,3 mln), verzekeringen personeel (€ 0,5 mln), overige personeelskosten (€ 1,2 mln)         

Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft het beheer en diverse lasten van de gebouwen (€ 3,3 mln), en kantoorinrichting en benodigdheden (€ 0,1 mln).         

Niet beïnvloedbaar
Dit betreft rente en afschrijving (€ 4,3 mln) en wettelijke mutaties in de personeelslasten (€ 1,3 mln)          
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft grotendeels personeelskosten (€ 44,7 mln), inrichting en onderhoud van de gebouwen (2,7 mln) en kosten voor ICT (€ 7,2 mln).         

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2024 13:24:43 met de export van 10/19/2024 13:16:39