Producten, indicatoren en speerpunten

Zorg & veiligheid

Product 4.4 Zorg & veiligheid

Met een samenhangende, integrale aanpak met partners uit de keten Zorg en Veiligheid, willen we de veiligheid (structureel) herstellen en snellere en passende zorg verlenen aan inwoners in kwetsbare situaties. Hierdoor krijgen zij weer grip op hun leven en voorkomen we dat de problematiek verergert of dat personen afglijden naar overlast en/of criminaliteit. Onder regie van de gemeente werken partners samen, vanuit een gezamenlijk doel en gedeeld eigenaarschap.

Indicatoren

Naam

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Begroting 2025

Streef-
waarde 2026

Bron

% Dat overlast ervaart van dakloze, verslaafde of verwarde mensen

14%

15%

16%

17%

15%

13%

Zaanpeiling

Aantal meldingen van vermoeden huiselijk geweld bij Veilig Thuis

1.155

1.005

1.155

1.180

1.130

1.100

CBS

Toelichting

 
Percentage dat overlast ervaart van dakloze, verslaafde of verwarde mensen
De afgelopen jaren hebben inwoners iets meer overlast ervaren van dakloze, verslaafde mensen en/of mensen met verward of onbegrepen gedrag. We verwachten dat de inspanningen op Zorg & Veiligheid op langere termijn een gunstig effect hebben dat gevoel van onveiligheid. Onder meer de Inloopvoorziening Villa Westerweide en extra inzet van het Leger des Heils en de Wijk GGD’er, kunnen verbetering brengen.
Door problemen vroeg te signaleren en mensen in kwetsbare situaties tijdig te voorzien van passende zorg en ondersteuning, kunnen we voorkomen dat de problematiek verergert of dat personen afglijden naar (ernstigere vormen van) overlast of criminaliteit.

Percentage aantal meldingen van vermoeden huiselijk geweld bij Veilig Thuis
De aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling vraagt om een lange adem. Inwoners melden lang niet in alle gevallen (tijdig) huiselijk geweld en zoeken ook niet in alle gevallen (tijdig) om hulp. Dit kan gevolgen hebben voor de werkelijke aantallen meldingen. De willen ons blijven inzetten op (meer) bewustwording bij inwoners en het trainen van medewerkers van de lokale teams en scholen. Daarnaast zijn en worden in 2024 en 2025 de eerste stappen gezet in een nieuwe manier van samenwerken rondom gezinnen en huishoudens die te maken hebben met onveiligheid. Deze inzet kan op korte termijn leiden tot een verhoging van het aantal meldingen bij Veilig Thuis, waarna we op langere termijn een daling kunnen verwachten.

Speerpunten 2025

 
Evaluatie Inloopvoorziening Villa Westerweide
Een half jaar na de officiële opening heeft begin 2024 de eerste evaluatie plaatsgevonden van het (tijdelijke) Inloophuis Villa Westerweide. Het inloophuis wordt gerund door De Regenboog Groep. Het inloophuis is een voorziening voor kwetsbare inwoners waar de gemeente zich meer over wil ontfermen. Sommigen kampen met een verslaving, psychische problemen, schulden of zijn dakloos. Vanwege de positieve resultaten is de overeenkomst met De Regenboog Groep verlengd tot 1 mei 2025. De gemeente evalueert opnieuw in 2025 en neemt daarin de ervaringen van de bezoekers, omwonenden en samenwerkingspartners mee.

Overlastgevende personen en/of groepen
De gemeente werkt samen met de Wijk GGD’er, het Leger des Heils, De Regenboog Groep, handhaving, politie en anderen om de kwetsbare inwoners die in de openbare ruimte voor overlast kunnen zorgen aan te pakken. Zij stimuleren deze kwetsbare, overlastgevende personen om het inloophuis Villa Westerweide te bezoeken voor hulp, zorg en ondersteuning.     

Nazorg aan personen met een detentieverleden
De gemeente heeft de taak om personen met een detentieverleden nazorg te bieden op de verschillende leefdomeinen, zoals inkomen, werk en wonen. De gemeentelijke regisseurs nazorg ex-gedetineerden stellen tijdens de detentie samen met DJI en de gedetineerden de nazorgplannen op. Hiermee willen we terugval of verergering van de problematiek voorkomen. In 2024 is de basis van deze taak op orde gebracht en wordt in 2025 e.v. voortgezet. Met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland zijn er regionale samenwerkingsafspraken gemaakt.

Complexe woonoverlast
In 2025 zet de gemeente haar regiefunctie op de integrale aanpak van (complexe) woonoverlast voort. Dit gebeurt op basis van het in 2024 vernieuwde convenant Woonoverlast & Zorg en de samenwerkingsafspraken met partners zoals de woningcorporaties, de GGD/MABZ en de politie.

Regionale samenwerking op Zorg & Veiligheid (Allen voor Eén)
Binnen ‘'Allen voor Eén’ bundelen de zeven gemeenten in Zaanstreek-Waterland en partners op Zorg & Veiligheid de krachten. We geven prioriteit aan:

  • Huiselijk geweld en kindermishandeling (incl. Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en Veilig Thuis)
  • Personen met onbegrepen gedrag
  • Mensenhandel
  • Informatie-ontsluiting
  • Zorg- en Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
  • De uitvoering van gehonoreerde subsidieprojecten van ZonMw (o.a. Straattriage, Specialistische Bemoeizorg en Kenniswerkplaats onbegrepen gedrag).

Ook in 2025 zetten we in op deze thema’s om een merkbaar verschil te maken voor inwoners en een werkbaar verschil voor professionals. Er wordt gewerkt aan preventie, bewustwording, vroegtijdige signalering, tijdige en passende zorg/hulpverlening en systeemgericht werken (1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur). De ontwikkeling waar veel aandacht voor is, is het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming. Dit is een landelijke ontwikkeling naar een eenvoudiger stelsel voor gezinnen en huishoudens (0-100 jaar) die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling. In een (nader te bepalen) gebied in Zaanstad ontwikkelen we een nieuwe integrale manier van samenwerken met de partners (onder andere met SWT, Stichting Jeugdteams, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en Gecertificeerde instellingen en zorgorganisaties). De proeftuin is een regionale ontwikkeling en vindt ook plaats in Waterland.

Koppelkansen
Zorg & Veiligheid heeft bij uitstek veel verbinding met andere opgaven, zoals Jeugd (jeugdhulp), WMO/Ouderen (IZA, GALA, Woonzorgopgave), Kansengelijkheid en Veiligheid. Er is daarbij aandacht voor gezinnen en huishoudens in de leeftijd van 0 tot 100 jaar. Om een doorbraak te realiseren in complexe gevallen zorgen we voor een passende mix van interventies uit de zorg (behandeling), veiligheid (repressie/strafrecht) en het sociaal domein (ondersteuning). We streven daarbij naar (tijdige) toegang tot passende zorg en ondersteuning.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

 

Beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten.         

Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreffen de wettelijke taken rondom huiselijk geweld en kindermishandeling (€ 6,1 mln) en kosten voor het Veiligheidshuis (€0,2 mln).         

Niet beïnvloedbaar
Er is geen sprake van niet beïnvloedbare kosten.         

Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor het veiligheidshuis (€ 0,1 mln) en huiselijk geweld (€ 0,1 mln), inloop Veldpark (€ 0,7 mln), een kenniswerkplek voor onbegrepen gedrag (€ 0,1 mln) en kosten voor personeel (€ 0,2 mln).         

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 14:28:52 met de export van 11/14/2024 14:22:43