Producten, indicatoren en speerpunten

Circulair Zaanstad 2050

Product 3.3 Circulair Zaanstad 2050

Zaanstad wil in 2050 een circulaire stad zijn. Op dit moment is circa 12,5% van het huidige afval in Zaanstad huishoudelijk afval en 87,5% bedrijfsmatig. Zonder stappen richting een circulaire economie zal het afval in de stad in 2050 verveelvoudigd zijn. Het vraagt dus om een grote omslag in de manier van produceren en consumeren. We gaan naar meer lokale, gesloten kringlopen waarin grondstoffen en materialen optimaal worden behouden en benut. Daarvoor moeten we kennis en bewustzijn over de circulaire economie vergroten, circulariteit vastleggen in nieuw beleid en de voortgang monitoren.  De focus voor Zaanstad ligt op het reduceren en beter scheiden van huishoudelijk afval, bouw en gebiedsontwikkeling en de food- en maakindustrie. De inzet richt zich op het aanjagen en de beleidsontwikkeling op circulariteit in de brede zin, het geven van voorbeelden en het opdoen van ervaringen zoals met de circulaire nieuwbouw van het ZNMC. De uitvoering landt in andere opgaven, zoals bijvoorbeeld de deelname in Textiles2Textiles in de strategische opgave Economie en circulaire bouw bij verstedelijking.

Indicatoren

Naam

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Begroting 2025

Streef-
waarde 2026

Bron

Gewicht restafval per bewoner per jaar (kg)

221

204

198

195

189

100

HVC

Toelichting

 
Gewicht restafval
De trends van afnemende restafvalhoeveelheden verwachten we ook voor 2025. Het scheidingspercentage blijft aan de lage kant (56 procent i.p.v. de streefwaarde 75 procent). Ook zamelt Zaanstad relatief weinig gescheiden GFE (groente-, fruit- en etensresten) en OPK (oud papier en karton) in. Hoewel er een daling in het restafval plaatsvindt, is dit niet voldoende om de doelen te behalen. Daarom willen we extra maatregelen nemen. Samen met HVC intensiveert Zaanstad de communicatie over het belang van scheiden van deze grondstofstromen om betere resultaten te krijgen.

Speerpunten 2025

 
Afvalbeheer en participatie inwoners
In 2025 komt er een nieuw Grondstoffenplan. Dit plan heeft als doel om de restafvalcijfers sneller naar beneden te krijgen en de stijging van de afvalstoffenkosten beheersbaar te houden. Tegelijk start een traject om tot een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) te komen met een afvalverwerkingsbedrijf, omdat de huidige overeenkomst met HVC in 2026 afloopt. Belangrijk is dat inwoners hun bijdrage leveren. Dit lukt als zij de voordelen zien van behoud van grondstoffen en afvalscheiding en dit ook zelf kunnen doen. Dit wordt aantrekkelijker als er locaties zijn waar bewoners producten en grondstoffen voor hergebruik binnen de gemeente of in hun wijk kwijt kunnen.  Zo groeien we richting een meer circulaire economie.

Ketenaanpak
We werken verder aan gesloten kringlopen in de Zaanstreek, vooral in de maak- en voedselindustrie. De Monitor Circulaire Economie laat zien waar kansen liggen. De gemeente ondersteunt bedrijven, bijvoorbeeld via samenwerkingen op bedrijventerreinen en het samenbrengen van ketens.

Duurzaam en circulair inkopen
Het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) 2022-2025 wordt uitgerold. Circulair inkopen wordt toegepast bij tenminste 50% van de Europese aanbestedingen en 50% van de aanbestedingen boven de € 150.000 en onder de Europese drempel.

Bouw en gebiedsontwikkeling
We passen veel meer circulaire methoden toe in de bouw en gebiedsontwikkeling. Zo volgen we de afspraken die we gemaakt hebben; het MRA-houtbouwconvenant en Manifest Circulair Bouwen: het Nieuwe Normaal. Op eigen grond willen we extra duurzaamheidsmaatregelen, zoals Paris Proof bouwen en houtbouw (o.a. Figaro, Vrije Watering in Poelenburg en Oostzijderpark 2). Kennis die we daar opdoen wordt breed gedeeld met excursies en kennissessies.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

 

Beïnvloedbaar        
Er is geen sprake van beïnvloedbare kosten.         

Beperkt beïnvloedbaar        
Er is geen sprake van beperkt beïnvloedbare kosten.         

Niet beïnvloedbaar        
Dit betreft de kosten voor afvalstoffen (€ 21,2 mln) en de kwijtschelding afvalstoffenheffing ( € 1,8 mln).         

Op middellange termijn beïnvloedbaar        
Dit betreft met name personeelskosten (€ 0,9 mln),         

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2024 13:24:43 met de export van 10/19/2024 13:16:39