Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk
Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Alkmaarder en UitgeestermeerRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:5 april 2007Vestigingsplaats:UitgeestToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
- het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden;
- het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap en een evenwichtig natuurlijk milieu dat is afgestemd op het onder bovenstaande geformuleerde.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Tuijn.
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Belangrijkste punten in 2025 voor het recreatieschap zullen zijn:
- In december 2023 heeft het recreatieschap de overeenkomst opgezegd in de verwachting dat in de loop van 2024 de nieuwe meerjarige overeenkomst definitief wordt en per 1 januari 2025 kan ingaan. Indien de nieuwe overeenkomst voor het einde van 2024 nog niet is gesloten, wordt de opzegging eenmalig opgeschort met één jaar.
- Realiseren van de ambities uit de visie via het verder (door)ontwikkelen van het vastgestelde uitvoeringsprogramma in 2021
- Het inzetten op het zo veel mogelijk met andere partijen aanpakken van:
- Oever- en natuurontwikkeling Saskerleidam – fase 2;
- Uitvoering Vitaal Platteland Alkmaarder- en Uitgeestermeer: verbeteren van de zwem- en waterkwaliteit; en
- De realisatie van de herontwikkeling Dorregeest.
- Realiseren van financieel evenwicht voor de lange termijn; en
- Het voeren van omgevingsmanagement communiceren, tijdig informeren, etc bij bovenstaande ontwikkelingen.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is hoog. Het weerstandsvermogen is onvoldoende. De omvang van de huidige algemene reserve (weerstandscapaciteit) is € 43 en ligt onder het niveau van het benodigde weerstandsvermogen van € 427. Het bestuur van het RAUM heeft besloten aan te sluiten bij het uitgangspunt van de regio Noord-Kennemerland om slechts een beperkte algemene reserve aan te houden voor de GR: de norm is 2,5% van de lasten. De consequentie hiervan is dat een beroep op de participanten gedaan moet worden indien de risico's die zich voordoen het bedrag van de algemene reserve overschrijden.
Financieel beeld
Jaarrekening 2023
De concept-jaarrekening 2023 sluit met een negatief resultaat van € 47.000. Dat is € 444.000 hoger – minder negatief -dan was begroot (€ 491.000 negatief). Het resultaat is bepaald door de volgende zaken:
- vertragingen van projecten in beide gebieden, tijdelijk ‘on hold’ zetten van projecten en activeren (en over meerdere jaren afschrijven) van projecten (€ 127.000 positief);
- lagere onderhoudskosten, het maaien van de waterplanten was in 2023 niet nodig en een besparing t.a.v. het gebied de Woudhaven. Daarnaast diverse besparingen/doorschuiven van werkzaamheden naar 2024 (€ 118.000 positief);
- meer rentebaten ontvangen dan begroot (€ 51.000 positief);
- overschrijdingen en besparingen van per saldo € 23.000 (positief):
- inruilwaarde van 2 vervoermiddelen (€ 20.000 positief);
- financiële boekingen inzake vormen beheerreserve (€ 159.000 positief);
- meer bedrijfskosten; verzekeringspremie en advieskosten (€ 50.000 negatief);
- meer inzet door RNH voor financieel advies en programmasturing, zoals het opstellen van financieel scenario’s, en meer inzet voor vastgoedbeheer (€ 39.000 negatief);
- minder kosten Routebureau: kosten schuiven door naar 2024 (€ 19.000 positief).
Voorgesteld wordt het negatieve saldo in mindering te brengen op de reserves. Daarmee komt het totaal aan reserves per 31-12-2023 op € 1.426.103
Rechtmatigheidsverantwoording
Het dagelijks bestuur is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens. Er zijn geen afwijkingen vastgesteld boven genoemde grens van € 87.369.
Begroting 2025
Belangrijkste punten in 2025 voor het recreatieschap zullen zijn:
- Beheer en onderhoud van de (recreatie)gebieden en voorzieningen op kwaliteit “B” en voor het onderhoud en beheer groen op kwaliteit “C”.
- Vernieuwingen doorvoeren om het gebied aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de gebruikers (recreanten, ondernemers en organisaties) op basis van de swipocratie, gebiedstafels en relevante (beleidsdocumenten als het “Recreatief Netwerk” en “Visie herstel veenlandschappen”.
- Het uitwerken van de opbrengstmogelijkheden conform het rapport van Bureau Buiten voor: − recreatiearken − reclamezuilen − recreatiekaart
- Succesvolle uitgifte van verschillende locaties, zoals de Woudhaven en Dorregeest, resulterend in een verdere besparing op de (berekende) beheerlasten en toenemende exploitatiebaten (programma 2 en 4).
- Ondersteuning van de ondernemers en de betrokken organisaties op het Erfgoedpark De Hoop bij de verdere uitbreiding (programma 2) in het kader van recreatief knooppunt (ambities deelgebied 3 – Visie).
- Het inzetten op het zo veel mogelijk gezamenlijk aanpakken van: − oever- en natuurontwikkeling Saskerleidam – fase 2; − uitvoering Vitaal Platteland-Alkmaarder- en Uitgeestermeer; − de realisatie van Dorregeest.
- Realiseren van financieel evenwicht voor de lange termijn.
- Het voeren van omgevingsmanagement bij bovenstaande ontwikkelingen.
Zienswijze
De gemeenteraad geeft een positieve zienwijze op de jaarrekening 2023 en de begroting 2025, met de volgende aandachtspunten:
- Zaanstad verkent de mogelijkheden om de tegenvallers op te vangen; de gemeenschappelijke regelingen maken onderdeel uit van die verkenningen;
- De gemeente Zaanstad wijst nogmaals op de urgentie om de nieuwe verdienmogelijkheden te realiseren en vraagt u de uitvoering daarvan krachtig ter hand te nemen. Een realistische vertaling is nodig wanneer de inkomsten daadwerkelijk geëffectueerd kunnen worden;
- Wij willen u uitnodigen in de jaarstukken meer aandacht te besteden aan trends en concrete indicatoren ten aanzien van bijvoorbeeld bezoek en gebruik, themaroutes en paden, biodiversiteit en beheer.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico’s:
- Overmacht: optreden extreem weer, brand, (vogel)ziekte en plagen flora en fauna, verslechtering zwemwaterkwaliteit door warm weer en (drugs)dumpingen;
- Zorgelijke financiële positie
- Veranderende en verzwarende wet- en regelgeving.
- Uitstel/afstel project Saskerleidam
- Bestuurlijk draagvlak vermindert. Heiloo heeft aangekondigd te willen onderzoeken of uittreden mogelijk is, risico op nog meer deelnemers die uittreden.
- De huidige weerstandscapaciteit is onvoldoende voor het benodigde weerstandsvermogen. Op de (middel)lange termijn moeten o.b.v. de onderhouds- en investeringsplannen wel bestuurlijke keuzes worden gemaakt.
Beheersmaatregelen:
- Inzetten op omgevingsmanagement: informatie stakeholders als raden en ondernemers
- Meer gezamenlijk optrekken met betrokken partijen om een integraal resultaat te behalen
- Meer inzet op toezicht en handhaving;
- Opstellen van een financieel plan
- Publiekrechtelijk
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Omgevingsdienst NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:17 december 2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin is lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Breunesse.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 9,8%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Ontwikkelingen
De inhoudelijke activiteiten van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liggen voor een groot deel vast vanuit wet- en regelgeving en beleidsdoelstellingen van de opdrachtgevers.
De werkzaamheden van de dienst zijn vertaald in de vastgestelde strategische agenda voor 2023-2025 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
De strategische agenda bestaat uit drie samenhangende en elkaar versterkende onderdelen:
- Inhoudelijke opgaven op het gebied van klimaat, milieu-gerelateerde gezondheid, en transformatie gebieden
- Versterking van ons instrumentarium op het vakgebied vergunning verlenen, toezicht houden, handhaven en adviseren
- Organisatieontwikkeling: wat is er nodig binnen de ODNZKG om punt 1 en 2 te realiseren.
Ter ondersteuning hiervan dient de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 die in 2023 is vastgesteld en opgavegericht is ingestoken, waarbij de doelen van de Omgevingswet als vertrekpunt dienen. De komende jaren zal de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie meer en meer impact krijgen op de uitvoeringspraktijk van de OD NZKG.
Aanvullend zijn diverse ontwikkelingen die impact hebben op de uitvoering van de taken en mede richting geven aan de koers voor de komende jaren. Zoals het onderzoek van de commissie Van Aartsen ter verbetering van het VTH-stelsel en de energietransitie, maar ook de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging bouw.
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging
Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ingevoerd, wat leidt tot de voorspelde extra werkzaamheden voor de OD NZKG. De hausse aan vergunningaanvragen onder het oude recht van eind 2023 zet de werkprocessen onder druk. De grote hoeveelheid zal invloed hebben op de doorlooptijden van de aanvragen, maar ook op nieuwe aanvragen. Het toezicht op deze aanvragen zal gedeeltelijk ook nog plaatsvinden in 2025.
Ook bezwaar en beroep van deze aanvragen zal nog doorlopen. Oude en nieuwe procedures zullen volgens het overgangsrecht nog naast elkaar lopen. Onder meer het beheren van twee sets bekendmakingen en ook het toezicht houden en handhaven onder twee regimes kost extra tijd.
Onder de Omgevingswet kunnen weer leges worden opgelegd bij milieuvergunningen en alle opdrachtgevers waaronder de gemeenten Zaanstad hebben daarvoor gekozen. Het inregelen daarvan vergt extra inspanningen. Er is nog geen praktijkervaring met de nieuwe procedures, dus allicht zullen de nieuwe legesverordeningen in de komende jaren nog aanpassing behoeven.
In de meerjarenbegroting 2024-2027 was geraamd dat de extra benodigde inzet in het eerste jaar na inwerkingtreding, zeker 5% van de capaciteit zal vergen (in 2024 € 1,9 mln). Voor 2025 is € 1,4 mln. opgenomen en deze extra inzet wordt in 2026 en 2027 afgebouwd naar nul.
Financiële en personele uitdagingen
De OD NZKG heeft aangegeven de kengetallen pas te valideren als er meer zicht en ervaring is met de gevolgen van de Omgevingswet op het werk. In de voorliggende meerjarenbegroting zijn – na het besluit over de kadernota 2025 – alle taken gekwantificeerd en als begrotingswijziging meegenomen. De OD NZKG geeft aan om richting de opdrachtgevers transparant te zijn over wat er nodig zal zijn.
Daarnaast vormt het een basis om al voor de zomer 2024 gesprekken te starten met de opdrachtgevers voor een verdere vertaling in de afspraken voor de UVO’s 2025.
Duidelijk is dat de komst van de nieuwe wetten veel impact heeft op de dienst en indirect ook de opdrachtgevers. De ODNZKG is hierover transparant en informeert de opdrachtgevers over nieuwe inzichten en gevolgen die zich (tussentijds) voordoen
De omgevingsdienst ziet zich geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt en genoodzaakt om haar werkzaamheden in evenwicht te brengen met de beschikbare uitvoeringscapaciteit. Dit zal in afstemming met de opdrachtgevers leiden tot een herprioritering van de bestaande werkzaamheden en nieuwe ontwikkelingen. Deze meerjarenbegroting ligt voor ter besluitvorming voordat de invulling van de herprioritering volledig duidelijk is, maar de indicatie voor de omvang van de herprioritering is al wel verwerkt in de begroting voor 2025.
Rekenkamerrapport energiebesparingsplicht
In maart 2023 is een kritisch rapport van de Rekenkamer verschenen over de sturing en controle van de gemeente Zaanstad op de energiebesparingsplicht van Zaanse bedrijven. De conclusies en aanbevelingen uit het rapport hebben een breed gevoeld besef van urgentie laten ontstaan. De OD NZKG werkt in samenspraak met de deelnemers aan de aanbeveling uit het rapport met als doel verbetering aan te brengen. Bespreking en afstemming tussen de OD en de dienst hierover vindt periodiek zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau plaats.
Financiële positie
Jaarrekening 2023
Het jaar 2023 is afgesloten met een positief saldo van € 3.652K. Het saldo bestaat ten opzichte van de begroting uit lagere baten ad € 1.325K en lagere lasten ad € 5.023K. Daarnaast is het saldo op reserves 46K negatief. De lagere baten houden met name verband met minder werk in het kader van de UVO 2023. De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt door krapte op de arbeidsmarkt, waardoor minder medewerkers zijn ingestroomd dan verwacht. Dit heeft geleid tot lagere loonkosten. Daarnaast is de financiële inzet op het IBP-programma versterking VTH-stelsel minder geweest dan voorzien.
De bijdrage van de gemeente Zaanstad bedroeg voor 2023 € 3.603.000. Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2023 was dit een onderschrijding van € 233.000. Deze onderschrijding is al verwerkt in het resultaat 2023.
Voorstel resultaatbestemming
Het positieve resultaat is als volgt bestemd:
€ 1.858.000 doteren aan de algemene risico reserve
€ 500.000 doteren aan de bestemmingsreserve Omgevingswet t.b.v. MBA project
€ 1.294.000 terugbetalen aan de opdrachtgevers van de omgevingsdienst
Voor Zaanstad betreft dit een incidenteel voordeel van € 69.000 in 2024. Dit is verwerkt in de voorjaarsnota 2024.
Begroting 2025
In de meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de lasten en baten in evenwicht. Het totaal der lasten bedraagt € 89,5 mln. in 2025 waarvan € 84,1 mln. wordt gedekt vanuit de uitvoeringsovereenkomsten met de deelnemers. Het Zaanse aandeel hierin bedraagt € 4,9 mln.
In de tussen Zaanstad en Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied te sluiten Uitvoeringsovereenkomst 2025 zal de exacte bijdrage worden vastgelegd, rekening houdend met de werkzaamheden in 2025 en eventueel gewijzigde of aanvullende volumes en ambities. Na afloop van het jaar zal uiteindelijk conform de systematiek worden afgerekend op basis van daadwerkelijk geleverde diensten, producten en uren.
Naar aanleiding van de ontwerp- meerjarenbegroting 2025-2028 is de volgende zienswijze ingediend;
- Het verzoek om aandacht te blijven hebben voor de aanpassingen die nodig zijn onder de nieuwe Omgevingswet en de gemeente hierover te blijven informeren.
- Te benadrukken dat de gemeente in 2026 een financieel uitdagend jaar staat te wachten, de gemeente de mogelijkheden om tegenvallers op te vangen is aan het verkennen en dat een van die mogelijkheden is om een generieke bezuiniging op te leggen aan alle gemeenschappelijke regelingen.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico's
De noodzakelijke weerstandscapaciteit van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wordt bepaald door kwantificering van de gewogen risico’s. Deze risico’s zijn:
- wet- en regelgeving (met name omgevingswet),
- conjuncturele ontwikkelingen, arbeidsmarkt en Groen Staal
- bedrijfsvoering
- prestatiegericht financieren
Beheersmaatregelen
Om risico’s op te kunnen vangen heeft de OD NZKG een risicobuffer in het leven geroepen. Daarnaast zijn er frequent overleggen tussen gemeente en OD, zowel bestuurlijk als ambtelijk op diverse niveaus.
De beschikbare weerstandscapaciteit en de noodzakelijke weerstandscapaciteit worden tegen elkaar afgezet met de ratio weerstandsvermogen. Het algemeen bestuur heeft in 2017 een ratio van 1 tot 1,5 vastgesteld. Deze ratio is naar verwachting voor het jaar 2024, inclusief toevoeging vanuit de resultaatbestemming 2023, toereikend.
Meerjarig voldoet de verhouding tussen noodzakelijke en beschikbare weerstandscapaciteit aan de ratio weerstandsvermogen (1 tot 1,5), mits de reserve gelijk blijft aan zijn huidige omvang.
- Publiekrechtelijk
Recreatieschap Twiske-Waterland
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Twiske-WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:4-4-2013Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Tuijn. Sinds eind 2023 is wethouder Breunesse ook lid van het DB
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Belangrijkste punten in 2025 voor het recreatieschap zullen zijn:
- Nieuw raamcontract uitvoeringsorganisatie recreatieschap; In december 2023 heeft het recreatieschap de overeenkomst opgezegd in de verwachting dat in de loop van 2024 de nieuwe meerjarige overeenkomst definitief wordt en per 1 januari 2025 kan ingaan. Indien de nieuwe overeenkomst voor het einde van 2024 nog niet is gesloten, wordt de opzegging eenmalig opgeschort met één jaar.
- Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma;
- Omvormen van de Marsen tot zorgboerderij;
- Samenwerking in de Veen & Poldercoalitie Laag Holland voor het realiseren van het IBP Vitaal Platteland Amsterdam Wetlands;
- Uitwerken en (mede)realiseren van het recreatief netwerk en buitenpoorten (o.a. in Wormerveer); en
- Begeleiden van recreatieve meekoppelkansen bij het project Markermeerdijken en daarmee samenhangende projecten, zoals Zeesluis Edam (verbeteren oversteekbaarheid voor voetgangers) en overige fiets- en voetgangersroutestructuren.
- implementatie omgevingswet; de verantwoordingslast vereist expertise
- meer druk op het gebied, toename bewoning. Veel verschillende wensen voor gebruik van het gebied zoals feesten vs rustzoekers, waardoor een groter beroep op de regiefunctie wordt gedaan.
- beheerorganisatie gaat over naar Staatsbosbeheer. Vanaf 2027 worden de eerste veranderingen verwacht.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Zaanstad heeft voor onderdeel Twiske 16,7 % van de stemmen, voor onderdeel Waterland 8,3% van de stemmen.
Financiële positie
Jaarrekening 2023
De jaarrekening 2023 sluit met een negatief resultaat van € 28.797. Het resultaat is bepaald door de volgende zaken:
- Lagere kosten incidentele projecten (€ 230.000 positief). Deze kosten schuiven grotendeels door naar 2024;
- Minder inzet RNH voor reguliere werkzaamheden (€ 26.000 positief);
- Hogere baten door rente (€ 175.000 positief);
- Hogere parkeeropbrengsten (€ 63.000 positief);
- Hogere opbrengsten hout, huur en pacht (€ 26.000 positief);
- Tegemoetkoming in de kosten groene boa’s (€ 21.000 positief);
- Extra dotatie voorziening groot onderhoud i.v.m. 4 bruggen de Vennen (€ 260.000 negatief).
- Eind 2023 bedraagt de totale reserves en voorzieningen € 5.203.785 (in 2022 € 5.232.582), een afname van € 28.797
Rechtmatigheidsverantwoording
In de jaarrekening is de rechtmatigheidsverantwoording van het dagelijks bestuur opgenomen. Zoals daar weergegeven is het dagelijks bestuur van mening dat de verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de vastgestelde materialiteitsgrens van 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan reserves volgens de begroting na wijziging (voor 2023 een bedrag van € 129.249).
Begroting 2025
Belangrijkste punten in 2025 voor het recreatieschap zullen zijn:
- De groei van de bevolking in de metropoolregio Amsterdam (MRA). Daardoor is een substantiële toename in recreatiebehoefte te verwachten voor de regio. Spreiding van het groeiend aantal toeristen staat hoog op de agenda;
- Natuurwaarden die onder druk staan door onder meer de stikstofdepositie en afname van de biodiversiteit;
- Klimaatadaptatie en beter verbinden van groen met de stad. Dat biedt ook kansen om de biodiversiteit te versterken door het buitengebied ‘de stad in te trekken’ en recreatie- en natuurbeleving al bij de voordeur te laten beginnen;
- Samenwerking van de recreatieschappen met Staatsbosbeheer (SBB), Landschap Noord-Holland, Natuurmonumenten en lokale agrarische- en natuurverenigingen. Dat gebeurt onder meer voor een gezamenlijk recreatief uitvoeringsprogramma voor Laag-Holland van de ‘Veen & Poldercoalitie Laag Holland’ (voorheen Amsterdam Wetlands);
- Een gewijzigd evenementenbeleid. Dit betekent dat er mogelijk actief geworven moet worden voor nieuwe evenementen.
- Vanuit de regiodeal ZaanIJ groen en meedoen is geld beschikbaar gekomen voor een drietal achterstandswijken in Zaanstad en Amsterdam om een programma te ontwikkelen om meer in het groen te recreëren. Dit betekent ook dat voor het recreatieschap gekeken zal moeten worden naar mogelijkheden om de bereikbaarheid voor de doelgroep te verbeteren.
Zienswijze
De gemeenteraad gaf in juni een positieve zienswijze op de jaarrekening en begroting met de volgende aandachtspunten:
- Zaanstad verkent de mogelijkheden om de tegenvallers op te vangen; de gemeenschappelijke regelingen maken onderdeel uit van die verkenningen;
- In een motie heeft de gemeenteraad van Zaanstad gevraagd een fusie van de recreactieschappen Twiske-Waterland en Alkmaarder- en Uitgeestermeer te onderzoeken. Zaanstad dringt aan op een spoedige afronding van deze verkenning;
- De gemeente Zaanstad verkent de mogelijkheden om het beheer van de Jagersplas bij het recreatieschap Twiske-Waterland onder te brengen; wij vragen uw medewerking bij het haalbaarheidsonderzoek;
- De omvang van de algemene reserve is ver boven het weerstandsvermogen. Wij verzoeken u om in beeld te brengen welk deel van de reserve benodigd is om het uitvoeringsprogramma uit te voeren en daarmee de ambities van het recreatieschap te realiseren;-
- Wij willen u uitnodigen in de jaarstukken meer aandacht te besteden aan trends en concrete indicatoren ten aanzien van bijvoorbeeld bezoek en gebruik, themaroutes en paden, biodiversiteit en beheer.
Risico’s en beheersmaatregelen
De belangrijke risico’s voor Twiske-Waterland zijn:
- Overmacht: optreden extreem weer, brand, (vogel)ziekte en plagen flora en fauna, slechte kwaliteit zwemwater door warm weer en (drugs)dumpingen;
- Te weinig evenementen die geld genereren, zowel door wijzigingen bij Landsmeer als het evenementenbeleid van TW zelf;
- Problemen bij invulling / bemensing gekwalificeerd personeel;
Beheersmaatregelen:
- Per risico wordt de kans vermenigvuldigd met de potentiële omvang in euro’s. Het berekende weerstandsvermogen als beheersmaatregel bedraagt op 31-12-2023 € 427.
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
NV HVC
(Bedragen x €1.000)NV HVCRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:2 januari 1991Vestigingsplaats:AlkmaarToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe HVC heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Bestuurlijk belangDe gemeente Zaanstad heeft 265 aandelen in HVC op een totaal van 3.654 uitgegeven aandelen. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 7,25%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Op 30 mei 2024 was de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). De AvA besloot over de volgende onderwerpen:
Jaarverslag 2023 en kwijting
Zie Financiële positie
Dividendbeleid
De directie en de raad van commissarissen zijn van mening dat de risico's voldoende gematigd zijn en HVC voldoende robuust is voor verdere ontwikkeling. Dat betekent dat het huidige niveau van financiële weerbaarheid in langjarig perspectief tenminste gehandhaafd en bij voorkeur verbeterd dient te worden. Mede gelet op het met de klankbordgroep besproken meerjarenperspectief en de daarbij verwachte ontwikkeling van de financieringsratio’s, die gedurende een lange periode stabiel blijven en pas op langere termijn een verbetering laten zien, dient daarom het huidige dividendbeleid, i.c. het reserveren van alle nettoresultaten, te worden gecontinueerd. Voor zover ruime overblijft, zal deze benut worden voor het matigen van de tarieven.
Sturen op preventie en hergebruik van huishoudelijk afval
Dit besluit gaat over krachtenbundeling van de gemeentelijke aandeelhouders als het gaat om Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV). Ook zal er met dit besluit kennis en ervaringen uitgewisseld worden over de binnen de gemeenten toegepaste vormen van afvalinzameling en de wijze van communiceren met inwoners.
Modernisering en uitbreiding vergistingsinstallatie Middenmeer
De gft verwerkingscapaciteit op de locatie Middenmeer wordt met dit besluit uitgebreid en gemoderniseerd. Hierdoor kan vrijwel het volledige gft-aanbod van aandeelhouders in eigen installaties worden vergist en gecomposteerd. De financiering, circa € 42 miljoen, vindt plaats door middel van gegarandeerde leningen. De HVC geeft veel aandacht aan de eventuele geur- en stankoverlast.
Voordrachten tot herbenoeming van drie leden van de raad van commissarissen
De commissarissen zijn herbenoemd voor een tweede en derde termijn. Komende 2 jaar zal gezocht worden naar een nieuwe kandidaat die één van de commissarissen kan vervangen.
Ook informeerde directie de aandeelhouders over de volgende onderwerpen:
- Warmtetransitie; inrichten overlegvorm voor Warmte voor prioriterings-, strategische- en lobbyvraagstukken
- Schade door ontploffen van lachgascilinders: aandacht voor preventie en controles. Op dit moment leiden de kosten hiervoor nog niet tot tariefsaanpassing.
- Nieuwbouw slibdrooginstallatie: verwachting is dat deze installatie vanaf oktober 2025 in werking treedt
Warmteontwikkeling
HVC wil op basis van haar herijkte strategie 2025-2035 warmte-activiteiten ontwikkelen in lijn met de ambitie zoals geschetst in het scenario 'verbrede warmtetransitie' en investeringsvoorstellen. Daartoe geldt; instemming van de raad van commissarissen en goedkeuring (met investeringssom > € 10 mln.) van de algemene vergadering. Zaanstad en HVC hebben een intentie overeenkomst getekend op de collectieve warmteontwikkeling. Daarmee hebben beide partijen de intentie dat HVC een belangrijke partner wordt in de warmtetransitie. De concepttekst van de Wet Collectieve Warmte positioneert HVC als een aantrekkelijke partner voor deze transitie. De concepttekst van de wet is aan de kamer aangeboden, het is nog onzeker of de wet op korte termijn in behandeling wordt genomen.
Grondstoffen
De gemeente werkt aan haar grondstoffenplan. HVC is hierin een belangrijke partner. En we voeren op verschillende niveaus gesprekken over onze ambities richting meer verbetering van scheiding van afval en circulariteit en een passende kostenbeheersing en -toekenning. De huidige DVO loopt af op 31 december 2026.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de HVC is hoog (op basis van de methodiek). Dit wordt veroorzaakt door grote financiële belangen in de HVC van Gemeente Zaanstad via het aandeelhouderschap en onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs. Daarnaast participeert HVC in diverse consortia, waaronder het Windmolenpark. De publieke en maatschappelijke betrokkenheid bij HVC is hoog, (inzameling en) verwerking van grondstof en afval raakt de burger.
Financiële positie
Jaarrekening 2023
HVC heeft over 2023 een resultaat behaald van € 34,9 miljoen. Dit is € 6,8 miljoen meer dan in 2022. Deze stijging komt vooral door de stijging van de opbrengst van energie en grondstoffen en het verkleinen van het belang in deelneming Trianel GmbH.
HVC heeft ultimo 2023 een negatief werkkapitaal, dat wordt veroorzaakt door de aflossingsverplichtingen ad € 89 miljoen op de langlopende financiering die onder de kortlopende schulden is opgenomen. Het betreft structurele financiering voor activa met een gemiddelde levensduur die langer is dan de looptijd van de leningen en ook wat er redelijkerwijs aan looptijd op de financieringsmarkt mogelijk is. HVC zal in 2024 aan haar aflossingsverplichtingen voldoen middels het benutten van de verwachte operationele kasstromen, alsmede via herfinanciering waarbij ter overbrugging gebruik gemaakt kan worden van de bankfaciliteiten.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico’s
De risico’s van warmte-activiteiten zijn in beeld en beheersbaar, op de risico’s wordt ingespeeld. In de jaarrekening 2023 wordt nader ingegaan op de risico’s en hoe hier door HVC beheersing op plaatsvindt.
Beheersmaatregelen
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
- Ambtelijk overleg met verschillende klankbordgroepen (zowel financiële als beleidsmatige) met de overige aandeelhouders van HVC.
- De HVC informeert de aandeelhouders vooraf en achteraf over de AvA door middel van een vooruitblik en terugblik. Deze informatie wordt door het college actief gedeeld met de raad op het RIS
- Bij financieringsverplichtingen > € 10 mln. is een zienswijze van de raad verplicht
- Privaatrechtelijk
InWest Regio B.V.
(Bedragen x €1.000)InWest Regio B.V.Rechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:7 oktober 2021Vestigingsplaats:HaarlemToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeelname van Zaanstad aan InWest Regio B.V. draagt bij aan het versneld mogelijk maken van de grote opgave op het gebied van klimaat, duurzaamheid en circulariteit.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is houder van 4,6% van de aandelen. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Slegers.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 4,6%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Activiteiten 2023
In 2023, het tweede actieve jaar van de ROM, is er contact geweest met 262 nieuwe ondernemingen, vanuit de tak Innoveren. Hier zitten ook Zaanse bedrijven bij, al worden lopende aanvragen/contacten vertrouwelijk behandeld door de ROM. Ook wordt gewerkt aan een samenwerking tussen de ROM InWest en Zaanstad op het thema eiwittransitie. Op het gebied van Life Science Health (LSH), is met de UvA, VU, het Amsterdam UMC en de HvA een samenwerking getekend voor meer ondernemerschap en innovatie.
Vanuit de tak Investeren zijn er in 2023 ca. 135 aanvragen beoordeeld en is er in 12 proposities geïnvesteerd; 4 deals vanuit het Transitiefonds en 8 deals vanuit het MKB Fonds. Door ROM InWest groep (InWest Regio en ROM InWest) is in totaal €6.635.000 geïnvesteerd en er is € 15.703.500 aan private financieringen gemobiliseerd (factor 2,4). Hier zitten o.a. twee deelplatformen bij (Tiny Library, Peerby), twee zorgsoftwarebedrijven (Ellogon en Kepler), een bedrijf dat algen kweekt op industriële schaal (Lgem) en een producent van menstruatieproducten (Yoni).
Vooruitblik
Volgend uit het Koersplan 2022 van de ROM InWest stond 2023 in het teken van het positioneren van een jonge organisatie in een bestaand ecosysteem met nieuwe fondsen. In 2024 wordt hierop voortgebouwd en worden de positie en relaties binnen het ecosysteem versterkt. Doel in 2026 is dat de ROM InWest wordt gezien in Noord-Holland als de logische ontwikkelpartner die begrijpt wat innovatieve ondernemers nodig hebben en aan de basis staat van belangrijke transitie opgaven in de regio’s, mede door bepalende innovaties en transities te financieren. Ook de rol in het helpen internationaliseren van inovatieve ondernemingen wordt dan verder opgepakt.
Op 30 mei 2024 vond de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) plaats. Op de agenda stonden het vaststellen van de jaarrekening 2023 en de wijziging van de governance.
Voor het vormen van een fiscale eenheid wijzigt ROM InWest groep de governance
Bij oprichting van de BV’s is uitgegaan van de mogelijkheid tot het vormen van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting. De belastingdienst geeft aan dat dit niet kan. Als de organisatiestructuur niet wijzigt, dan leidt dit tot hogere kosten (niet aftrekbare BTW). Er is een oplossing gevonden hoe die fiscale eenheid alsnog gerealiseerd kan worden. Dit vraagt om een wijziging van de structuur van de organisatie. Hiervoor is een aandeelhoudersbesluit nodig.
Gemeente Zaanstad gaat in gesprek met de directeur InWest Regio in het najaar van 2024
Gemeente Zaanstad heeft nog onvoldoende zicht of Zaanse (startende) ondernemers de weg vinden naar InWest Regio voor een aanvraag. De portefeuillehouder financiën gaat hierover in gesprek. Ook organiseert ROM InWest in het najaar een rondetafel met meerdere aandeelhouders, om te spreken over de strategie
Risicoprofiel
In de risicoweging komt ROM InWest Regio B.V. uit op "midden". De financiële risico's zijn beperkt vanwege de gevormde voorziening van € 1,5 miloen zoals afgesproken met de raad.
Financiële positie
Jaarrekening 2023
InWest Regio B.V. heeft een verlies van € 2,9 miljoen gerealiseerd. Dit verlies is afkomstig van de deelnemingen van InWest Regio. Het verlies dat in de jaarrekening tot uitdrukking komt van ROM InWest bedraagt € 0,8 miljoen en het verlies van het Transitiefonds bedraagt € 2,1 miljoen.
De verklaring voor de verliezen is dat in de eerste jaren de kosten voor de baten uitgaan. De investeringen in bedrijven hebben tijd nodig om te renderen. Positieve resultaten zijn pas zichtbaar in het resultaat als InWest Regio B.V. (of één van haar deelnemingen) de portefeuille van de hand doet. Dit gebeurt pas vanaf het moment dat het goed gaat met het bedrijf waarin is geïnvesteerd.
Begroting 2025
Voor 2025 zijn er nog geen plannen bekend, het college en de raad zal hierover geïnformeerd worden wanneer het jaarplan bekend is. Wel is duidelijk dat de organisatie nadenkt over het mogelijk aanpassen van het investeringsreglement om zo effectiever te kunnen zijn in het bereiken van hun doelstellingen. Dit is uiteraard een aandeelhoudersbesluit te zijner tijd.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico’s
In het jaarverslag 2023 benoemt de ROM een aantal risico's:
- Strategische risico's: balans treffen tussen de strategische lijn en de verwachtingen van aandeelhouders en mogelijke reputatieschade door investeringsbeslissingen
- Operationele / rapportagerisico's: o.a. voor fondsmanagement en ICT, hiervoor worden nieuwe systemen geimplementeerd. Er wordt eens per vier jaar een liquiditeitsprognose gemaakt.
- Compliance risico's: het voldoen aan regelgeving binnen een complex systeem, hiervoor worden steeds. En bij het inbesteden van portefeuilles wordt extra aandacht besteedt aan de inhoud hiervan.
- Privaatrechtelijk
Warmtenetwerk Zaanstad (WNZ)
(Bedragen x €1.000)Warmtenetwerk Zaanstad (WNZ)Rechtsvorm:BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DEN-NH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos).
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Visie en strategie
In de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) van 25 april 2024 is opdracht gegeven om te komen tot een nieuwe governancestructuur met een Raad van Commissarissen (RvC). De directie van WNZ doet een voorstel voor aanpassing van de statuten, de aandeelhoudersovereenkomst en een RvC reglement. Het is de verwachting dat de RvC in 2024 wordt aangesteld.
In december 2023 is een nieuwe directeur aangesteld met ervaring op gebied van ontwikkeling van warmte-infrastructuur en warmtebronnen. Tegelijkertijd is het actieplan groei 2030 vastgesteld in de AvA met de ambitie om het aantal aansluiting te laten groeien tot 4.000 a 8.000 in 2030. Om te komen tot significante versnelling van de warmtenetontwikkeling is besloten om voor 2024 ontwikkelaars aan te stellen voor bron- en afzetontwikkeling met de intentie om hun aanstelling te verlengen in 2025 bij een positieve evaluatie van de versnelling.
De ontwikkelaars voeren gesprekken met mogelijke afnemers van warmte in de Boerejonkerbuurt, Peperstraat en Poelenburg. Ook worden nieuwe warmtebronnen onderzocht zoals warmteonttrekking uit kunstgrasvelden (een eerste stap is gezet voor ontwikkeling), restwarmte uit industrie, aquathermie en zonthermie van daken.
Gebiedsplan
De slagingskans van de ontwikkelaars is mede afhankelijk van de gebiedsuitvoeringsplannen waarvan de gemeente het proces dient te trekken. Zaanstad werft procesmanagers die deze trajecten in afstemming met alle belanghebbenden in gebieden zullen begeleiden.
Stikstofruimte
Vanwege de verbranding van biomassa is de aanpassing van het landelijke beleid omtrent stikstof een belangrijke ontwikkeling. Wij verwachten vanuit Provincie Noord-Holland uitsluitsel te ontvangen over de gevolgen van de stikstofruimte voor Zaanstad.
Rekenkamerrapport Grip op WNZ
Op 15 februari 2024 zijn tijdens het Zaanstadberaad de aanbevelingen van het rekenkamerrapport ‘Grip op WNZ’ besproken. Zaanstad volgt de aanbevelingen op. Naar aanleiding van een motie heeft de raad besloten dat een deel van de aanbevelingen op pragmatische wijze kan worden ingevuld. In de juli 2024 is het plan van aanpak voor de uitvoering van de aanbevelingen met de raad gedeeld.
Financiële positie
Voorziening
De voorziening is gevormd bij de oprichting van WNZ voor de onrendabele top. Het niveau van de voorziening wordt gehandhaafd met de volgende overwegingen:
- De onrendabele top is nog steeds aanwezig
- De onderneming heeft sinds haar oprichting verliezen geleden
- De huidige businesscase nog niet positief
- Het Zaanse aandeel in het eigen vermogen van WNZ overstijgt de waarde van de activa
- De opdracht tot doorontwikkeling van WNZ leidt pas later tot verandering van de financiële resultaten.
Jaarrekening 2023
De jaarrekening over 2023 is op 25 april 2024 vastgesteld. Het verlies over het boekjaar 2023 bedroeg € 340.000,- en is in mindering gebracht op de algemene reserve.
Begroting 2025
De begroting (Annual Businessplan) 2025 wordt later dit jaar aangeboden aan Zaanstad.
Naast de reguliere begroting verwachten we tevens een investeringsbegroting waarin de uitbreiding van het warmtenet is verwerkt. In de aandeelhoudersvergadering van december 2023 heeft de directie van WNZ opdracht te gekregen voor uitwerking van een financieringsplan voor WNZ fase 2 in samenwerking met de aandeelhouders en deze ter besluitvorming te behandelen in een AvA in 2024 (waarschijnlijk in Q4). Indien sprake is van financieringsvraag voor Zaanstad zal dit uiteraard ter besluitvorming worden voorgelegd.
Risicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming is op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) is opgenomen als risico voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van Warmtenetwerk Zaanstad B.V. richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenetwerk Zaanstad B.V. vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren
Risico's en beheersmaatregelen
Risico’s
- Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt op het ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen, heeft dit tot gevolg dat:
o Uitbreiding van het warmtenet langer duurt
- Tekort aan beschikbare bronnen in / rondom Zaanstad voor de bronnenmix, waardoor niet voldaan kan worden aan een toename aan de vraagkant.
- Mogelijk kan er minder warmte kan worden getransporteerd doordat de warmteproducent minder warmte kan produceren dan in de businesscase was voorzien. Oorzaak hiervan is dat de warmteproducent, BioForte, niet meer stikstof en ammoniak mag uitstoten dan de ruimte die op grond van de Wet natuurbescherming aan BioForte is vergund. De aan de biomassacentrale vergunde uitstootruimte heeft tot gevolg dat de biomassacentrale op dit moment niet haar maximale capaciteit kan benutten.
- Vertragingen in de oplevering van bouwprojecten met financiële consequenties.
- Publieke opinie over het gebruik van op hout gestookte biomassacentrales, zoals in de biomassacentrale voor het warmtenet in Zaandam-Oost, wordt negatiever.
Beheersing
- De raadsleden actief blijven informeren over de naleving van afspraken met de biomassacentrale met betrekking tot de inzet van bio-grondstoffen, maar ook over de vorderingen met betrekking tot de ontwikkeling van alternatieve warmtebronnen.
- Actieve deelname door ZNSTD in verschillende gremia om te kunnen anticiperen / invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkelingen rondom de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorziening (Warmtewet 2.0 )
- Voorlichting over Bio-grondstoffen en de stand van zaken rondom de ontwikkeling in Zaanstad van alternatieve warmtebronnen zoals geothermie, aquathermie;
- Aanstellen ontwikkelaars om bron- en afzetontwikkeling te versnellen
- Herijking van de business case.
- Privaatrechtelijk
Alliander N.V.
(Bedragen x €1.000)Alliander N.V.Rechtsvorm:Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Op 17 april 2024 was de Algemene Vergadering van Aandeelhouder (AvA) van Alliander. De raad heeft hierover nog geen informatie ontvangen in een raadsinformatiebrief. Dit gebeurt nu via de informatie in deze paragraaf.
De AvA heeft positief besloten over de volgende punten:
Jaarrekening 2023 en dividend
In de jaarrekening 2023 meldt Alliander dat zij een sterke focus heeft op het kapitaalintensieve segment in de energiesector: meer en dikkere kabels en leidingen. Het vraagt miljarden aan kapitaalinvesteringen Alliander stelt terecht dat het gebruik van die dure infra beter moet. Dit is niet alleen een zaak van de netbeheerder, maar vraagt ook inspanning van leveranciers, gebruikers en producenten. Dit werkveld staat nog in de kinderschoenen. Versterking van de kabels is voor de langere termijn noodzakelijk.
Op dit moment is er op veel plekken congestie. Alliander ontwikkelt andere type contracten om energie uitwisseling te faciliteren. Meer inzet hierop is gewenst. Alliander heeft nu te weinig capaciteit beschikbaar om op meer bedrijventerreinen pilots met energy hubs te faciliteren.
Het financiële deel van de jaarrekening 2023 wordt toegelicht onder de Financiële positie.
Uitkering van een speciaal dividend (in de vorm van interim-dividend) over het boekjaar 2024 n.a.v. de verkoop van Kenter
De Raad van Bestuur heeft besloten om bij verkoop van Kenter over te gaan tot uitkering van een speciaal dividend aan de aandeelhouders. Dit komt neer op een eenmalige dividenduitkering van € 53 miljoen. Het restant zal worden aangewend ter versterking van het eigen vermogen van Alliander in 2024. In de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 1 november 2023 is besloten over de verkoop van Kenter en de bestemming van de boekwinst. Voor gemeente Zaanstad betekent dit een interim dividend van ongeveer EUR 460.000 in 2024.
Daarnaast besloot de AvA positief over kwijting voor de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen (RvC) over 2023 en herbenoeming van een lid van de RvC.
Financiële positie
Jaarrekening 2023
Het jaar 2023 is voor Alliander financieel positief afgesloten. Tegelijk blijft er sprake van een forse financieringsbehoefte gelet op de grote investeringsopgave komende jaren. Om de solide financiële positie van Alliander te behouden, zijn in 2023 belangrijke stappen gezet. Eén van de stappen is de verkoop van Kenter. De aandelenoverdracht vond in januari 2024 plaats.
Alliander heeft een winst gemaakt van € 267 mln. en dat is bijna 35 % hoger dan over 2022. De bedrijfsopbrengsten zijn harder gestegen dan de bedrijfskosten. Alliander keert 45 % uit aan dividend, en voegt het andere deel toe aan de overige reserves.
Het dividend voor gemeente Zaanstad komt uit op € 1.060.000 en dat is € 160.000 hoger dan begroot (vorig jaar € 114.000 lager dan begroot).
De totale investeringen, met name in het onderhouden en uitbreiden van het gas- en elektriciteitsnet, zijn in 2023 gestegen met 13% tot € 1.411 miljoen ten opzichte van 2022.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico's
Alliander onderkent de volgende risico’s in de SWOT analyse:
- Cybercriminaliteit
- Onvoldoende langetermijnoriëntatie van wet- en regelgeving
- Krapte technische arbeidscapaciteit
- Schaarste in componenten en grondstoffen
- Lange termijn financierbaarheid
- Sterk groeiend werkpakket
Beheersmaatregelen
De hierboven benoemde risico’s worden door Alliander afgedekt met beheersmaatregelen.
Vanwege het beperkte belang wordt voor gemeente Zaanstad de beheersmaatregelen beperkt tot:
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W