Toelichting:
De lasten zijn in 2025 € 6,24 mln. hoger dan in 2024. De baten zijn in 2025 € 1,81 mln. lager dan in 2024. De toevoegingen aan de reserves zijn gelijk in 2025 ten opzichte van 2024. De onttrekkingen aan de reserves zijn € 0,9 mln. lager in 2025 dan in 2024. Deze verschillen worden hieronder toegelicht.
De SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is incidenteel begroot tot en met 2026. Dit betekent dat in 2027 zowel de baten en de lasten aanzienlijk lager zijn € 1,3 mln.
Omschrijving (bedragen x €1.000) - = voordeel, + = nadeel | Lasten | Baten | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Saldo opgave |
---|
Prijs-, loon- en subsidie Indexatie Jaarlijks indexeren we de lasten met de prijs-, loon- en/of subsidie-indexatie. Hierdoor stijgen de lasten. | 5.850 | 0 | 0 | 0 | 5.850 |
---|
Specialistische jeugdhulp Op basis van de volumegroei en voortangsrapportage 2024, wordt er een totale financiële bijstelling van € 5,5 miljoen nadeel vanaf 2025 verwacht, bovenop het nadeel van € 2,8 miljoen vanaf 2024. | 5.540 | 0 | 0 | 0 | 5.540 |
---|
Specialistische jeugdhulp De OVA-index voor personele kosten in de jeugdzorg bedraagt 5,19% voor 2025, tegenover een gemeentelijke index van 3,74%. Deze hogere OVA-index leidt tot € 1,07 miljoen structureel hogere lasten. | 1.070 | 0 | 0 | 0 | 1.070 |
---|
Wet Maatschappelijke Ontwikkeling (WMO) Het budget voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wordt verhoogd met € 0,63 mln. in vanwege de verwachte kostenstijging. Dit is gebaseerd op een voorspelde volumegroei van 5% voor maatwerkvoorzieningen en 3% voor individuele verstrekkingen. Echter, om voorzichtig te begroten is besloten om 1,7% van de verwachte groei niet mee te nemen, aangezien eerdere kostenstijgingen lager waren dan voorspeld. | 634 | 0 | 0 | 0 | 634 |
---|
Wet Maatschappelijke Ontwikkeling (WMO) De indexering van WMO-tarieven is gebaseerd op de OVA en PPC, zoals berekend door het Centraal Planbureau. Voor 2025 is de voorlopige indexatie 4,85% voor maatwerk en 4,68% voor sociale wijkteams, vergeleken met 3,74% gemeentelijke indexatie. Deze hogere indices leiden tot € 0,50 mln. structureel hogere lasten. | 500 | 0 | 0 | 0 | 500 |
---|
Financieel knelpunt: Jeugdzorgvervoer We zien een ontwikkeling waarin Zaanse jeugdigen in jeugdzorg verblijven in andere gemeenten waarbij het vervoer naar school bekostigd wordt door Zaanstad. Deze werkwijze is niet conform de geldende regelgeving maar we stellen het belang van het kind en de toegang tot het onderwijs voorop. Dit is een landelijk probleem en in Zaanstad niet anders. In de komende periode verkennen we verschillende scenario’s om passende maatregelen te treffen. In 2025 en 2026 ramen we € 0,2 mln. extra. | 200 | 0 | 0 | 0 | 200 |
---|
Financieel knelpunt: Structureel tekort MO Op de maatschappelijke opvang wordt er een structureel tekort van € 0,21 mln. verwacht. Voor dit tekort is voor € 0,10 mln gedekt uit de algemene middelen. Voor het restant is de taakstelling om de lasten te verlagen. Het tekort komt door de aanvraag van het Leger des Heils voor de kortdurende opvang in de Bosschjesstraat. | 103 | 0 | 0 | 0 | 103 |
---|
Sportpark Hoornse veld In 2024 is een deel van de investering Sportpark Hoornse veld gedekt vanuit de exploitatie en het investeringsfonds. Dit wordt in 2024 gerealiseerd. De lagere onttrekking aan het investeringsfonds is opgenomen in opgave 2 Verstedelijking. | -2.001 | 0 | 0 | 0 | -2.001 |
---|
Actualisatie kapitaallasten | -1.330 | 0 | 0 | 0 | -1.330 |
---|
De proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming Bij de voorjaarnota is een incidentele begrotingsbijstelling voor 2024 opgevoerd. Regionaal zijn afspraken gemaakt inzake de uitvoering. De lasten van het plan worden voor 2024 geraamd op € 1,9 mln. De extra lasten bedragen € 1,1 mln. Dit wordt gedekt uit de subsidie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. | -1.069 | 1.069 | 0 | 0 | 0 |
---|
Reserve Budgetoverhevelingen Bij de voorjaarnota is een incidentele begrotingsbijstelling voor 2024 opgevoerd. Voor de opgave Gezondheid betreft het jeugd AEF-middelen en POK-impuls integraal werken. | -727 | 0 | 0 | 0 | -727 |
---|
Kostenverdeling Betreft het toerekenen van apparaatsbaten en lasten aan de prestaties over de verschillende opgaven. Voor nadere informatie verwijzen we naar de paragraaf bedrijfsvoering. | -233 | 0 | 0 | 0 | -233 |
---|
GGD Kadernota 2025 Aan de hand van de kadernota 2025 van de GGD en bijstelling begroting 2024 wordt het budget van de GGD omlaag bijgesteld. | -521 | 0 | 0 | 0 | -521 |
---|
Onttrekking reserve Vrouwenopvang Bij de voorjaarnota is een incidentele begrotingsbijstelling voor 2024 opgevoerd € 0,44 mln. Zaanstad ontvangt als centrumgemeente de Doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO) ten behoeve van de financiering van regionale projecten/ activiteiten rondom Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. In 2024 valt ook € 0,11 mln. vrij in de algemene middelen in verband met een bijstelling van indexatie. Uit de bestemmingsreserve vrouwenopvang wordt -€ 0,55 mln. onttrokken conform het bestedingsplan. | -437 | 0 | 0 | 549 | 112 |
---|
Begroting Zorg- en Veiligheidshuis Bij de voorjaarnota is een incidentele begrotingsbijstelling voor 2024 opgevoerd. Het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) is een regionale netwerkorganisatie. Primaire gedachte van het ZVH is dat de aangesloten organisaties zich tezamen inzetten voor duurzame oplossingen van complexe (multi)problematiek waarbij sprake is van veiligheidsrisico’s. | -349 | 139 | 0 | 210 | 0 |
---|
Opvang zwerfjongeren Vanuit de resultaatbestemming van het jaarrekeningresultaat 2023 is bij de voorjaarsnota budget beschikbaar gesteld voor extra opvanglocaties van zwerfjongeren. Het effect van de lagere onttrekking aan de Algemene Reserve is opgenomen in opgave Samen werken aan Zaanstad. | -342 | 0 | 0 | 0 | -342 |
---|
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Het restant budget van de ontvangen SPUK middelen 2023 is bij de voorjaarsnota 2024 beschikbaar gesteld voor 2024. | -282 | 282 | 0 | 0 | 0 |
---|
Wijziging budgethouderschap Jongerenwerk De aansturing van de budgetten Jongerenwerk vallen niet onder de keten Zorg en Veiligheid. Door deze begrotingsmutatie worden de budgetten op de juiste plekken in de begroting geplaatst waar de inhoudelijke aansturing plaats vindt. Een deel van het budget wordt ondergebracht bij opgave 6 Veiligheid en een deel bij opgave 1 Kansengelijkheid. | -281 | 0 | 0 | 0 | -281 |
---|
Transformatieplan jeugd Bij de voorjaarnota is een incidentele begrotingsbijstelling voor 2024 opgevoerd. In 2024 voeren we nog een aantal regionale projecten in het kader van Regionaal programma jeugdhulp uit en de regionale ontwikkelagenda 2024. Deze projecten worden gedekt uit de bestemmingsreserve transformatieplan jeugd. | -120 | 0 | 0 | 120 | 0 |
---|
Overige verschillen | 33 | 319 | 0 | 16 | 368 |
---|
Totaal | 6.238 | 1.809 | 0 | 895 | 8.942 |
---|