Product 6.2 Daadkrachtig optreden
Inwoners van Zaanstad moeten veilig kunnen wonen, werken en recreëren in de gemeente. Op basis daarvan stelt de gemeente een meerjarig beleidsplan vast. Voor de periode 2022-2025 is er een Integraal Veiligheidsplan (IVP) met daarin de prioriteiten. De gemeente ziet als regisseur toe op een goede uitvoering van het IVP in samenwerking met partners. Voor de handhavingsprioriteiten is een Handhavingsbeleidsplan 2023-2026 vastgesteld. Vanuit het Handhavingsplan treden wij daadkrachtig op in onze kerntaken, zoals de handhaving van parkeren bouw-, woon en,horecatoezicht en kinderopvang. Daarnaast hebben we extra aandacht voor de overlast door straatvuil, jeugdoverlast en straatintimidatie. Om schaarse woningen beschikbaar te houden voor gezinnen en wijken leefbaar te houden, wil de gemeente kamergewijze verhuur tegengaan in de wijken Zaandam-Oost, de Russische Buurt en Zaandam-Zuid. Dit doen we met het team Wijkgerichte Overlast. Overbewoning leidt tot overlast en vervuiling in woongebouwen en in de omringende wijk. Dit verzwakt de sociale samenhang in de wijken. De gemeente heeft recent de huisvestingsverordening herzien en een vergunningenstelsel ingevoerd. Om de leefbaarheid in Zaanstad verder te waarborgen, zetten we in op de aanpak van parkeeroverlast. Verder heeft de burgemeester een breed scala aan bevoegdheden die hij mag inzetten om de openbare orde en veiligheid te garanderen. Daar maakt hij actief gebruik van. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Begroting 2025 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage inwoners dat sociale overlast ervaart | nb | 15,5% | nb | 16,9% | 15,0% | 15% | Veiligheidsmonitor (eens per twee jaar) |
Aantal misdrijven per 1.000 inwoners | 44,4 | 42,4 | 44,4 | 44,7 | 44 | 43,5 | Politieportaal CBS |
Oordeel tevredenheid functioneren gemeentelijke handhavers (% neutraal, tevreden en zeer tevreden) | nb | 82,0% | nb | 80,5% | 82,0% | 83% | Veiligheidsmonitor |
Percentage inwoners dat vorm van straatintimidatie heeft meegemaakt | nb | nb | nb | 17,8% | 17% | 16% | Veiligheidsmonitor |
Inzet BOA’s: aantal opgelegde sancties en waarschuwing t.o.v. het aantal waarnemingen | nb | 22,4% | 13,3% | 14,0% | 7,0% | < 14,0% | City Control |
Toelichting
Aantal misdrijven per 1.000 inwoners
Het aantal misdrijven dat door de politie is geregistreerd. Het betreft het totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners in Zaanstad. Het gaat om alle soorten misdrijven waarvan een proces verbaal is opgenomen (o.a. vermogensmisdrijven, geweldsmisdrijven, verkeersmisdrijven).
Oordeel tevredenheid functioneren gemeentelijke handhavers
Aandeel inwoners dat (zeer) tevreden of neutraal (niet tevreden/niet ontevreden) oordeelt over het functioneren van de gemeente handhavers (boa’s).
Percentage inwoners dat vorm van straatintimidatie heeft meegemaakt
Aandeel inwoners dat één of meerdere voorvallen in het afgelopen jaar van straatintimidatie heeft meegemaakt. Het gaat om de volgende vormen van straatintimidatie: worden nagestaard, nagefloten, nagesist, nageroepen met seksuele en/of met beledigende opmerkingen, achternagelopen, in het nauw gedreven/doorgang geblokkeerd, bespuugd, betast of door iemand om seks of seksuele handelingen worden gevraagd. Deze categorie is sinds de start van de aanpak straatintimidatie aan de Veiligheidsmonitor toegevoegd met als nulmeting 2023.
Sociale overlast
Het aandeel inwoners dat veel of een beetje overlast ervaart van tenminste een van de volgende vormen van overlast van: dronken mensen; verwarde personen; drugsgebruik; drugshandel; buurtbewoners; mensen die op straat worden lastiggevallen en rondhangende jongeren. Bron: Veiligheidsmonitor
Inzet BOA’s
Meer inzet van boa's leidt tot een toename van het aantal waarnemingen. Een afname van sancties en waarschuwingen in verhouding tot het aantal waarnemingen geeft aan dat de gemeente effectief optreedt tegen overlast. Dit percentage drukt deze verhouding uit.
Speerpunten 2025
Straatintimidatie
We lanceren een nieuw online meldpunt straatintimidatie en geven een vervolg aan de voorlichtingscampagne. We richten ons hierbij in het bijzonder op straatintimidatie in het uitgaansleven. We zoeken actief aansluiting bij de doelgroep, o.a. door een jongerenpanel te organiseren en klassendialogen op scholen te houden. Verder zetten we in op het trainen van onze handhavers om straatintimidatie te herkennen en de daders aan te spreken.
Aanpak overlast en criminaliteit
Om de overlast en criminaliteit in Zaanstad tegen te gaan en openbare orde te handhaven, zetten we de bevoegdheid van de burgemeester actief in. Zo krijgen personen die zich schuldig maken aan drugs dealen een last onder dwangsom opgelegd en weren we structurele overlastgevers door middel van verblijfsontzeggingen en gebiedsverboden. In gebieden waar drugs- of alcoholgebruik tot overlast leidt, stellen we op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening verboden in.
Team Wijkgerichte Overlast (TWO)
Het Team Wijkgerichte Overlast (TWO) voert huisbezoeken uit in geheel Zaandam-Oost met als doel de leefbaarheid in dit gebied te verbeteren. Deze bezoeken omvatten controles op de Basisregistratie Personen (BRP), illegale kamerverhuur en huisvestingsvergunningen (HVV). De doelstelling is om het aantal huisbezoeken te verhogen, met als speerpunt het tegengaan van kamergewijze verhuur.
Omgaan met polarisering in de samenleving
De samenleving is over veel vraagstukken verdeeld en inwoners maken hun ongenoegen op verschillende manieren duidelijk kenbaar. Soms leidt dit tot gespannen verhoudingen en verdere polarisatie. We zien een toename van het aantal demonstraties in de openbare ruimte. We faciliteren het recht op demonstreren en zorgen ervoor dat de openbare orde niet verstoord wordt. De opkomst van zelfverklaarde soevereinen die de overheid niet meer erkennen, is een ontwikkeling die we nauwgezet volgen. Daarnaast is het dreigingsniveau voor aanslagen gestegen, onder andere vanuit islamitische-jihadistische en rechtsextremistische hoek. Op casusniveau worden radicaliserende personen integraal aangepakt.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Er zijn geen direct beïnvloedbare kosten.
Beperkt beïnvloedbaar
De beperkt beïnvloedbare kosten betreffen budgetten voor gebruikstoezicht (€ 0,5 mln), straattoezicht (€ 0,2 mln), integraal veiligheidplan en fietshandhaving (€ 0,1 mln).
Niet beïnvloedbaar
De niet beïnvloedbare kosten betreffen kosten voor rente- en afschrijvingskosten (€ 0,1 mln) en kosten voor het programma Preventie met gezag (€ 0,2 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Op middellange termijn beïnvloedbaar zijn de kosten voor personeel (€ 10,5 mln) en subsidies in het kader van openbare orde en veiligheid (€ 0,2 mln).