Product 2.2 Openbare ruimte
In de groeiende en verdichtende stad staat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte onder druk en die is van essentieel belang om de stad leefbaar te houden. Binnenstedelijke woningbouw legt een claim op de ruimte. De kwaliteit van de buitenruimte wordt steeds meer bepaald door de beschikbaarheid van ruimte (boven- en ondergronds). Bij gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte wordt de schaarse ruimte hoogwaardig ingericht. Met deze hoogwaardige inrichting vergroten we de gebruikswaarde van de openbare ruimte. Met het onderhouden en inrichten wegen we ook af hoe beleidsdoelstellingen van andere programma’s gerealiseerd kunnen worden. Zoals het creëren van voldoende schaduwplekken, het vergroten van de biodiversiteit en het realiseren van goed bereikbare, groene en veilige gebieden voor rust en ontspanning voor de inwoners. Het afvalwater wordt door de gemeente op een milieuverantwoorde en efficiënte manier afgevoerd. Daarbij werken we samen met andere partners in de regio zoals het drinkwaterbedrijf en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Begroting 2025 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering van bewoners voor de kwaliteit van het onderhoud van de openbare ruimte (rapportcijfer 1-10) | 6,2 | 6,2 | 6,1 | 6,0 | 6,2 | 6,5 | Zaanpeiling |
% Tijdigheid afhandeling meldingen openbare ruimte | 95% | 93% | 94% | 93% | 95% | 95% | Gemeentelijke registratie |
Aantal nieuwe groenadoptie initiatieven in de stad | 188 | 270 | 98 | 76 | 200 | 210 | Gemeentelijke registratie |
Percentage ontevreden melders (t.o.v. totale aantal meldingen) | 15% | 15% | Signalen |
Toelichting
Waardering van bewoners voor de kwaliteit openbare ruimte
Deze indicator zegt iets over de wijze waarop bewoners in de stad de openbare ruimte beleven en waarderen. Deze meting wordt gedaan via de Zaanpeiling.
Percentage tijdige afhandeling meldingen openbare ruimte
De prestatie-indicator geeft inzicht in de mate waarin meldingen tijdig worden afgehandeld en zegt iets over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Bij meldingen is een eerste vereiste dat binnen de gestelde termijnen wordt gereageerd.
Percentage ontevreden melders (ten opzichte van totale aantal meldingen)
Deze effectindicator geeft weer welk deel van de bewoners aangeeft ontevreden te zijn over de afhandeling van zijn/haar melding. De meting wordt gedaan via Signalen (de applicatie voor het doen van meldingen). We vragen elke melder na afhandeling gevraagd naar zijn/haar tevredenheid.
Aantal nieuwe groenadoptie-initiatieven in de stad
Deze effectindicator geeft inzicht in de mate waarin de bewoners een bijdrage leveren aan de directe leefomgeving. Het betreft het aantal nieuwe initiatieven (bruto).
Speerpunten 2025
Kwaliteitsontwikkeling in de openbare ruimte
De openbare ruimte onderhouden we op C-niveau. Daarbij stimuleren we bewoners om ook zelf actief te zijn, bijvoorbeeld door groenadoptie, aanleg van geveltuinen en zwerfafvaladoptie. Alleen het hoofdwinkelcentrum Inverdan wordt op B-niveau onderhouden. De pilot waarbij de openbare ruimte in Wormerveer ook op B-niveau wordt onderhouden, wordt eind 2024 geëvalueerd. In 2025 gaan, afhankelijk van de uitkomsten, de werkzaamheden al dan niet gewijzigd door.
We zetten in op een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte.
Op diverse plekken in de stad vervangen we onderdelen in de openbare ruimte waar dat nodig is. Zo gaan we de roltrappen op het Ankersmidplein vervangen en komt er een overkapping om slijtage door de weersinvloeden te beperken.
Bij vervanging in de openbare ruimte zorgen we ervoor dat doelstellingen van andere beleidsvelden worden gerealiseerd om de leefbaarheid in de wijken te vergroten. Zo ligt er een nauwe relatie met de opgave Klimaatadaptatie om de kwetsbaarheid van de stad voor de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. We planten meer bomen terug waar bomen verdwenen zijn als gevolg van storm Poly (2023) en plaatsen extra bomen en groen om hittestress te voorkomen en de biodiversiteit te versterken. We werken aan betere toegankelijkheid van de openbare ruimte voor verschillende doelgroepen in de samenleving.
Begraafplaatsen
We zorgen voor goede plekken waar begraven kan worden en waar ruimte is voor herdenking en bezinning. In Assendelft nemen we de begraafplaats van de Protestante Gemeente over. Daarmee heeft ook Assendelft een eigen algemene begraafplaats. Met het ZIOS werken we aan de realisatie van een Islamitische begraafplaats op het Blok in Krommenie.
Verbeterplan meldingen
We gaan door met onze inzet om de afhandeling van meldingen te verbeteren. Daarbij gebruiken we de aanbevelingen van de Rekenkamer Zaanstad.
Samenwerken binnen programma Samen Slimmer Renoveren en Vervangen
In Nederland staan we voor een grote opgave omdat veel bruggen en viaducten aan vervanging toe zijn. We werken samen met Rijkswaterstaat, de provincie, gemeenten en de Vervoerregio aan een programma. Daarin staat deze renovatie- en vervangingsopgave centraal en we kunnen van elkaar leren. In het bijzonder onderzoeken we hoe we het samen slimmer kunnen doen dan ieder voor zich.
Ontwerpaanpak Openbare Ruimte
De Ontwerpaanpak redeneert vanuit de opgaven en de bijbehorende ambities. Denk aan ruimte voor speelplaatsen, vergroening en klimaatadaptatie of verduurzaming en ondergrondse infra. We gaan de integrale ontwerpaanpak (gebaseerd op bestaand beleid) toepassen als kader bij nieuwe herinrichtingen in de openbare ruimte.
Risicogestuurde vervanging bruggen
Om onze beweegbare bruggen efficiënter te beheren, zetten wij in op een risicogestuurde aanpak voor de vervanging ervan volgens de componentenmethode. De Schiethavenbrug is de eerste die we volgens deze methode gaan aanpakken. Door gericht onderhoud en vervanging van kritieke onderdelen, kunnen we de levensduur van de brug verlengen zonder meteen volledig te moeten vervangen. Dit willen we stapsgewijs invoeren voor alle bruggen in onze stad. Zo zorgen we niet alleen voor een duurzamere infrastructuur, maar ook voor een verstandige en effectieve besteding van onze financiële middelen.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
De beïnvloedbaarheid van de kosten betreft voorziening voor walstroom (€ 0,1 mln).
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft de aanleg, onderhoud en beleid van openbare wegen (€ 6,2 mln),aanleg en onderhoud van de openbare ruimte (€ 4,8 mln), onderhoud aan civiele kunstwerken (€ 2,1 mln), integrale ontwerpmethode openbare ruimte (€ 2,0 mln), aanleg en onderhoud van groen en speelplaatsen (€ 1,5 mln), tractie bedrijfsmiddelen (€ 1,2 mln), beleid en onderhoud waterhuishouding en riolen (€ 1,3 mln) en huisvesting buitendienst (€ 0,3 mln).
Niet beïnvloedbaar
Niet beïnvloedbaar zijn kosten voor rente en afschrijving (€ 22,8 mln), kosten voor onderhoud en (toekomstige) vervanging van riolering alsmede tractiekosten (€ 11,7 mln), kwijtschelding rioolheffing (€ 1,6 mln), dijk- en polderlasten (€ 0,5 mln), regiodeal ontw onderzoek (€ 0,5mln) begraafplaatsen (€ 0,6 mln), bestuursakkoord water (€ 0,2 mln) en herstelwerkzaamheden nutsvoorzieningen (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreft de personeelskosten (€ 22,7 mln)