Producten en speerpunten

Saldo financieringsfunctie

Saldo financieringsfunctie

De gemeente Zaanstad werkt vanuit totaalfinanciering. Dat wil zeggen dat de aangetrokken leningen niet één op één zijn gekoppeld aan de investeringsprojecten of verstrekte leningen. We bundelen schulden en tegoeden. We salderen alle gemeentelijke kastekorten en –overschotten, voordat we ons op de kapitaalmarkt begeven. De werkwijze is vastgelegd in de door de raad vastgestelde nota Financiering. Het saldo financieringsfunctie is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de begrotingsprogramma’s en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende leningen. In de paragraaf Financiering wordt ingegaan op de financiering van de gemeente en de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. Een toelichting op de ontwikkeling van het resultaat op geldleningen en op bespaarde rente is ook in deze paragraaf te vinden.

In juni heeft de Europese Centrale Bank (ECB) voor de zevende maal sinds 19 juli 2022 de rente verhoogd tot een percentage van 3,5 %. Verdere persconferenties zijn dit jaar alvast aangekondigd. Periodiek komt de ECB bij elkaar.  De kortlopende rente is nu voor het eerste sinds jaren gestegen boven aan de wat langer doorlopende rente. Medio juli 2023  betaal je voor een 10 jaars vaste lening een percentage van 3,33% en voor een zes maands lening is het tarief 3,95 %.
Bij de begroting hebben wij de parameters voor aan te trekken leningen opnieuw vastgesteld op basis van de eind mei 2023 bekende rentestanden. Hiernaast is gekozen voor een scherper aan de wind scenario waarbij we de rente constant houden in de periode 2024 tot en met 2027 in plaats van de rente jaarlijks met een 0,5 % te verhogen. Dit is mede gebaseerd op de verwachting van de ECB dat de rente zich gaat stabiliseren. Met het nieuwe scenario hebben we een voordeel voor de begroting oplopend tot € 2 mln. in 2027 ten opzichte van de voorjaarsnota. Het risico bestaat dat we rentestijging minder goed kunnen opvangen. Drie keer per jaar bij de voorjaarsnota, begroting en Narap stellen we de rentebegroting bij indien noodzakelijk om het risico te verminderen.
In de volgende tabel staan de parameters van de begroting die nu worden gehanteerd op de eerste twee regels en de parameters zoals gehanteerd bij de voorjaarnota komen hier achteraan.

 

2024

2025

2026

2027

2028

Lange rente (gebaseerd op 10 jaar fixed)

3%

3%

3%

3%

3%

Korte rente < 12 maanden

3,5%

3,5%

3,5%

3,5%

3,5%

(Vergelijk parameters voorjaarsnota 2024)

Lange rente (gebaseerd op 10 jaar fixed)

3,25%

3,25%

3,25%

3,25%

3,25%

Korte rente < 12 maanden

4%

4%

4%

4%

4%

Het gevolg van deze bijstelling is een aanzienlijk oplopend voordeel wat nu verwerkt is bij de begroting. Medio augustus beoordelen we de rentepercentages opnieuw aan de hand van de dan geldende rente.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

 

Beïnvloedbaar
Dit betreft de stelpost uit de begroting (-€ 2,0 mln).

Beperkt beïnvloedbaar
Er is geen sprake van beperkt beïnvloedbare kosten.

Niet beïnvloedbaar
Dit betreft de rentekosten en provisie (€ -0,2 mln).

Op middellange termijn beïnvloedbaar   
Er is geen sprake van op middellange termijn beïnvloedbare kosten.

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2024 13:24:43 met de export van 10/19/2024 13:16:39